Spørsmål og svar

Nettleie

Hva er nettleie? 

Nettleie er prisen du betaler for å få overført strøm til huset ditt. Når du bruker strøm må du betale for to produkter. Du betaler en kraftpris for strømmen du kjøper fra kraftleverandøren du har valgt. I tillegg betaler du nettleie til det lokale nettselskapet for transport av denne strømmen.

 

Hva går nettleien til? 

Det aller meste av Glitre Energi Nett sine inntekter går til å overvåke og vedlikeholde strømnettet. Resten går i all hovedsak til å bygge nytt nett for å kunne knytte til nye kunder.

 

Hvor mye av nettleien går til nettselskapet?

Bare litt over halvparten av det du betaler i nettleie går til nettselskapet. Av den totale regningen går 45,6 % til staten i form av Enova-avgift, forbruksavgift og moms.

 

Jeg skal bestille/avbestille nettleie – hva gjør jeg da? 

Da fyller du ut dette skjemaet, så sørger vi for resten.

 

Må jeg ha nettleie?

Skal du bruke strøm må du inngå en avtale om nettleie – les mer om vilkår.

 

Hva er prisen for nettleie? 

Her finner du prisen for transport av strøm til kunder i Lier, Drammen, Nedre Eiker, Kongsberg, Gran, Jevnaker, Lunner og Finse.

 

Hva er leveringsplikt 

Alle som skal ha strøm må velge en kraftleverandør. Hvis ikke du har valgt en kraftleverandør vil Glitre Energi Nett levere strøm for deg. Det er dyrt, så velg deg en ordinær kraftleverandør.

 

Jeg har ikke valgt kraftleverandør – hva skjer da? 

Da må Glitre Energi Nett levere strøm til deg. Siden dette kun er ment som en midlertidig ordning er det mye dyrere enn strøm fra ordinær kraftleverandør!

 

 

Faktura

Hvordan kan jeg utsette betaling av regningen min?

Dette kan du gjøre selv på Min side. Under menyen Faktura finner du link til betalingsutsettelse utenfor den siste regningen din dersom den ikke har forfalt. At du kan gjøre det selv betinger også at du ikke har mer enn 1 regning som ikke er betalt.

 

Jeg lurer på når regningen kommer?

Det kommer an på om du har høyere eller lavere forbruk enn 8 000 kWh, eller er hyttekunde. Se hva som gjelder for deg her.

 

Jeg ønsker å klage på regningen min – hva gjør jeg?

Ta kontakt med oss aller først dersom det er noe vedrørende regningen du ikke er enig i. Les hvordan  du kan klage her.

 

Jeg ønsker å slippe å få regningen i min postkasse – hva kan dere tilby?

Glitre Energi Nett tilbyr flere muligheter for å motta regningen elektronisk:

 

Har du flere spørsmål rundt faktura? Gå til Faktura og betaling.

Strøm

Hvordan og når må jeg lese av strømmåleren min? 

Hvor ofte du trenger å lese av henger sammen med hvor mye strøm du bruker. Les mer om det her.

 

Hvordan kan jeg redusere strømregningen min? 

Det er ikke så mye som skal til. Slik kan du spare penger og miljøet. 

 

Jeg skal bygge og trenger midlertidig strøm – hva gjør jeg? 

Da trenger du byggestrøm slik at du får midlertidig strømuttak. Les mer her.

 

Hvordan leser jeg av strømmen? 

Det kan du gjøre på telefon, e-post, Min side, eller SMS.