Faktura og betaling

De fleste kundene får nå en faktura med nettleie og strøm på en regning direkte fra kraftleverandøren sin. Har du spørsmål til din faktura, må du altså kontakte kraftleverandøren din, så vil de hjelpe deg.

Betalingsutsettelse
Ta kontakt med din kraftleverandør så vil de hjelpe de med betalingsutsettelse. Om du får en egen nettleiefaktura direkte fra Glitre Energi Nett (kun noen få kunder hos oss gjør det) kan du utsette fakturaen på  Min side. Du finner linken rett ved fakturaen på forsiden når du har logget deg inn. 

Kontonummer
Kontonummer for betaling av regninger til Glitre Energi Nett er 7058 06 44048.

Artboard 1 Betalingsmåter

Faktura på e-post
Med faktura på e-post får du ikke papirfaktura i posten. Du får en e-post som inneholder det du trenger for å betale regningen. Informasjonen kan enkelt kopieres inn i nettbanken din. Vedlagt i e-posten ligger det en PDF-fil med kopi av regningen.

Hvordan komme i gang?
Faktura på e-post kan du skaffe deg ved å logge på Min side. På kundeprofilsiden registrerer du at du vil ha faktura på e-post og legger inn den e-postadressen du vil ha regningen tilsendt på. Den adressen trenger ikke være den samme som du får tilsendt annen informasjon.

 

E-faktura
Med eFaktura fra Glitre Energi Nett får du ikke lenger papirfaktura i posten. Du får i stedet regningen sendt direkte til nettbanken din. Der ligger den ferdig utfylt og venter på din kontroll før den betales ved et enkelt klikk!

Du trenger ikke å benytte eFaktura for å få fakturaen din tilsendt på e-post, vi har også en mulighet for å få regningen sendt til direkte til din e-postadresse, se avsnitt om Faktura på e-post.

Hvordan komme i gang?
De fleste nettbanker er slik at neste gang du betaler regningen fra Glitre Energi Nett vil du få spørsmål om du vil motta eFaktura. Du kan også registrere en eFaktura-avtale direkte i nettbanken. I registreringen får du bruk for en eFaktura-referanse. Det er et nisifret nummer som du finner på forsiden av papirregningen fra oss.

Hvis du vil, kan du også kombinere eFaktura med AvtaleGiro. Regningen vil da automatisk bli betalt på forfall.

Tilgjengelig i flere nettbanker
Er du kunde i flere nettbanker, vil dine e-fakturaer være synlige i alle nettbankene og du kan velge hvilken nettbank og konto du ønsker å betale regningen fra. Etter betaling arkiveres informasjonen i den nettbanken du valgte til betaling. Kombinerer du e-faktura+ Avtale Giro vil betalingen automatisk skje fra den banken hvor Avtale Giro ble opprettet.

Les mer om fordelene og hvordan du kan komme i gang med eFaktura her.

 

Digi-post
Hos Glitre Energi Nett kan alle kunder få fakturaer elektronisk gjennom Postens digitale postsystem Digipost. Gjennom Digipost får brukerne tilgang til en egen digital postkasse som kan benyttes til sikker kommunikasjon. Når man registrerer seg som bruker gir man tillatelse til at alle avsendere som også er tilknyttet Digipost, kan sende post digitalt fremfor i den vanlige postkassen.

Noen av dine fordeler

  • Du kan få Digipost til å varsle deg på e-post eller sms når ny post er i postkassen
  • Du sparer miljøet for ekstra papir
  • Brukes til å sende post som ikke skal sendes over e-post

Hvordan komme i gang?
Ønsker du å spare miljøet for unødvendig papir og heller motta faktura fra oss i din elektroniske postkasse gjør du følgende:

  • Registrer deg som bruker på www.digipost.no . Alle over 15 år har tilgang, men det kreves at du har BankID (autentiseringsløsning for Nettbank) eller Buypass (autentiseringsløsning utstedt av Buypass, Altinn eller Norsk Tipping)
  • Når du registrerer deg som bruker gir du også tillatelse til at alle avsendere kan sende digital post fremfor i postkassen
  • Når du er registrert vil du motta neste faktura fra oss i din digitale postkasse
  • Det er viktig å legge inn e-post eller mobilnummer når du oppretter brukerprofil. Da mottar du varsling når ny post er i postkassen.

Les mer om Digipost her.

 

Avtalegiro
Med AvtaleGiro sørger banken for at regningen betales direkte fra din konto på forfallsdato. Alle banker i Norge tilbyr denne tjenesten. Med AvtaleGiro slipper du bryderiet med å betale regningen selv, samtidig som du har like god oversikt over betalingen og kontoen din som før.

Med AvtaleGiro har du også mulighet til å stoppe betalingen, om du skulle ha behov for det. På kontoutskriften, kontofonen eller i nettbanken kan du enkelt kontrollere at regningen er betalt. Kvittering får du på kontoutskriften.

Hvordan komme i gang?
AvtaleGiro er en tjeneste du avtaler med banken din. Finn frem en regning fra oss, på den finner du alle opplysningene banken trenger for å inngå en avtale med deg. På Min side finner du kopi av alle regninger vi har sendt deg.

Du kan også kombinere AvtaleGiro med faktura på e-post, eFaktura eller Digipost.

Artboard 1 Regningen din

Når kommer regningen?
De fleste av våre kunder får regning for nettleie og kraft samlet på en faktura fra kraftleverandøren. Har du dette, må du ta kontakt med kraftleverandøren din. Til de kundene som får direkte faktura fra Glitre Energi Nett, sender vi regning for nettleie hver måned, uavhengig av hvor mye strøm du bruker i året.

Klage på regningen
Det er viktig at du først tar kontakt med oss dersom det er noe du ikke er enig i vedrørende en regning du har fått. Vi ber om at du sender klagen skriftlig. På den måten blir saksgangen dokumentert slik at begge parter er enige om hva vi faktisk er uenige om.

Glitre Energi Nett er tilknyttet Elklagenemda som er etablert av energibedriftene og Forbrukerrådet i fellesskap. Nemnda er offentlig godkjent i statsråd. Dersom det oppstår en konflikt vedrørende avtale/betaling som ikke løses direkte mellom deg som privatkunde og Glitre Energi Nett som selskap, har du adgang til å klage til Elklagenemda.

Kredinor
Dersom faktura ikke betales ved forfall, påløper forsinkelsesrenter og evt. gebyr i henhold til gjeldende lovverk.

Vi benytter Kredinor som samarbeidspartner, ta derfor kontakt med Kredinor dersom du har mottatt en purring eller inkassovarsel.

Elektronisk faktura for bedrifter

Også bedrifter kan spare tid, penger og miljøet ved å motta elektronisk faktura fra Glitre Energi Nett! Vi benytter standarden Elektronisk HandelsFormat (EHF) som gjør det enkelt å sende og motta elektroniske fakturaer.

Hva er en elektronisk faktura for bedrifter?

  • Elektronisk faktura og kreditnota er forsendelse av datafil i standard format til mottaker
  • For offentlige virksomheter er EHF standarden
  • Innholdet i formatet dekker regnskapslovens krav
  • Faktura og kreditnota er ikke en PDF-fil

Hvordan komme i gang?
For å kunne motta elektronisk faktura fra oss må du ha et økonomisystem som kan motta og behandle fakturaer på EHF-formatet. Deretter må du inngå en avtale med et aksesspunkt. Et aksesspunkt er en formidler av elektroniske dokumenter og kan sammenliknes med et elektronisk postkontor.

Se oversikt over økonomisystemer/leverandører som kan motta og behandle EHF her.

Se oversikt over tilgjengelige aksesspunkt her.

Slik fungerer EHF

  • Vi sender EHF-fakturaen til aksesspunktet som vi har avtale med
  • Aksesspunktet slår opp i adresseregisteret over fakturamottakere (ELMA)
  • Aksesspunktet sender EHF-fakturaen til ditt aksesspunkt
  • Du mottar EHF-fakturaen

Du finner mer informasjon om EHF her.

Kundeservice

Om du ikke finner svar i søkefeltet kan du gjerne chatte med oss i chattens åpningstider, kontakte oss via kontaktskjemaet under eller ringe oss på tlf: 31 00 42 30

Mandag – fredag

Fra 08.00 til 15.30

Kundeservice

Ring: 31 00 42 30

Feilmelding strømstans

Ring: 31 00 36 80

    De innsamlede opplysningene (navn, epost, telefonnummer) bruker vi til å ta kontakt med deg. Les mer om personvern nederst på siden.