Strømselskap vs Nettselskap

Strømselskaper og nettselskaper jobber med to forskjellige ting,
men er likevel avhengige av hverandre.

Nettleie2 1

Enkelt forklart

Forskjellen på strøm og nettleie kan forklares enkelt med at du kjøper strømmen du bruker av strømselskapet, mens nettselskapet ditt frakter den strømmen hjem til deg.

Nettselskapet eier strømnettet i sitt område, og har ansvaret for at du har strøm i stikkontakta til enhver tid.

Strømselskapet ditt selger deg strømmen du bruker og er konkurransebasert.

Strømselskap

  • Konkurransebaserte selskaper
    • Har dermed forskjellige avtaler og priser du kan velge i
  • Prisene varierer med tid på året og etterspørselen av strøm
    • Dyrere på vinterhalvåret da vi bruker mer strøm til f.eks oppvarming
  • Det er strømselskapet du skal kontakte når du flytter
    • De vil så informere oss om dette
  • Har du ny adresse, e-postadresse eller tlfnr skal du endre dette hos strømselskapet ditt
    • Strømselskapet ditt vil informere oss om dette også
  • Du kan bytte bort strømselskapet ditt for et annet når enn du vil
    • Dersom du har en kontrakt over en periode, kan du bli belastet med et gebyr grunnet kontraksbrudd.

Nettselskap

  • Monopolbedrifter
    • Du kan dermed ikke bestemme hvilket nettselskap du ønsker
  • Ofte en satt pris 
    • Settes opp eller ned en gang i året (+/-)
  • Eier strømnettet i sitt geografiske område
    • Ansvarlig for overvåkning, vedlikehold og utbyggingen av det
  • Opplever du et strømbrudd så er det nettselskapet ditt som retter opp i det
    • Ring feilmeldingen når som helst på døgnet dersom du opplever strømbrudd; 31 00 36 80.

Hvordan fungerer det i praksis?

Når du har flyttet inn i ny bolig velger du deg ut en strømleverandør. Når de har mottatt navnet ditt, tlfnr, epostadresse og målernummeret samt adressen din, vil de sende over en melding til det nettselskapet som eier strømnettet i det område. Da vil du bli automatisk nettkunde og mottar et velkomstbrev fra netteier.

Dersom strømselskapet ditt har det som kalles gjennomfakturering, vil nettleien din være inkludert på strømfakturaen fra strømleverandøren du valgte deg. Har de ikke gjennomfakturering vil nettleien komme separat fra strømfakturaen din. Prisen på nettleien vil selvfølgelig være det samme. Er du usikker på om strømleverandøren din har gjennomfakturering eller ikke kan du ta kontakt med strømleverandøren din, eller du kan finne det i listen over strømleverandører som tilbyr strømavtaler i vårt forsyningsområde.

Flytting

Skal du flytte, må du nå ta kontakt med strømleverandøren din. Det er strømleverandøren din som skal utføre alle oppgaver knyttet til strøm- og nettleieavtale, og eventuelle spørsmål du har til faktura og forbruk.

 

Er strømmen stengt dit du skal flytte?

Er ikke strømmen påkoblet dit du flytter, må du ta kontakt med ønsket strømleverandør som vil gi beskjed til oss for åpning av strømmen. Vi vil åpne strømmen samme dag om bestilling fra din strømleverandør mottas innen kl. 15:00, og du blir automatisk kunde i pilotprosjektet vårt Smart Nettleie. Det tilkommer gebyr på kr 600 for åpning av stengte anlegg. Vi anbefaler at du melder ifra i god tid til din strømleverandør før du skal flytte.