Elbil

Er du en av de som har allerede skaffet deg en elbil? Eller kanskje du vurderer å kjøpe deg elbil, men lurer på om du har kapasitet til hjemmelader? Da bør du lese videre her.

Glitre Energi Elbil

Elbil

Overgangen til kjøp og salg av elbiler er fortsatt i overgangsfasen og derfor må vi allerede nå begynne å tenke smart når vi skal f.eks installere en elbillader i hjemmet vårt. For visste du at du faktisk ikke trenger den raskeste laderen? Vi i Glitre Energi Nett ønsker å kunne hjelpe deg med å etablere gode ladevaner som gagner både din lommebok og vårt strømnett.

I 2020 var det registrert 28 millioner personbiler i Norge, hvorav 340 000 av dem er elbiler ifølge SSB. De siste fem årene har det vært en enorm økning av import og kjøp av elbiler, og det fortsetter å øke. For at vi skal kunne redusere skadelige klimautslipp jobbes det stadig vekk med å finne en alternativ kilde til drivstoff i transport, og vi ser at elbiler bidrar en hel del her. Da må vi etablere gode ladevaner allerede nå når kjøp av elbiler øker, noe som kan utfordre strømnettet på sikt 

Har anlegget ditt kapasitet til ladeboks?

Når man har kjøpt seg elbil er det ønskelig å installere en elbillader hjemme hos seg. Det første man burde gjøre når man vurderer å montere en ladestasjon for elbil hjemme, er å sjekke ut kapasiteten og tilstanden på det eksisterende anlegget.  

Montering av en elbil lader vil føre til en mer langvarig større belastning på ditt anlegg. Det er derfor viktig å ta kontakt med en elektroinstallatør som kan sjekke tilstanden på ditt anlegg og om anlegget tåler den nye belastningen. Elektroinstallatør kan også gjøre en vurdering på om det eksisterende anlegget ditt har kapasitet til en kurs for elbillading. 

Dersom elektroinstallatør mener at anlegget har behov for effekt økning for å kunne installere en elbillader, kan elektroinstallatør sende inn en forhåndsmelding til Glitre Energi Nett med forespørsel om effekt økning. 

Hvilken ladeeffekt trenger du i ladeboksen din?  

Ladestrøm Spenning Faser Ladeeffekt
16A 230V 1-fase 3,6kW
20A 230V 1-fase 4,6kW
25A 230V 1-fase 5,7kW
32A 230V 1-fase 7,3kW
16A 400V 3-fase 11,1kW

 

For å finne ut om du har 230V eller 400V kan du se på strømmåleren din.
Det vil enten stå 230V eller 230/400V (som betyr 400V).
 

Hvor lang tid vil det ta å lade bilen min?

Hvis du lader elbilen din med en ladeboks som har en 20A kurs og anlegget ditt har 230V, vil dette i løpet av en time gi 4,6 kWh som bilen har ladet. Hvis du da har en bil med et batteri på 64 kWh vil det ta ca. 14 timer å fullade bilen.  

64 kWh / 4,6 kW = 13,9 timer.  

Smarte tips for lading av elbil

Det selges stadig flere elbiler i Norge, og Glitre Energi Nett har bidratt aktivt med å etablere ladepunkter i vårt forsyningsområde. Elektrifisering av transportsektoren er et godt tiltak både for å redusere forurensningen i nærmiljøet og klimautslipp. Vi i Glitre Energi ønsker å bidra til en god og problemfri etablering av elektrisk transport i vårt nettområde.

Etter hvert som utbredelsen av elbiler øker, vil mer av ladingen skje i private hjem. Nye elbilmodeller har mulighet for raskere lading ved bruk av høyere strømstyrke. Derfor er det viktig å være klar over at lading av elbiler i enkelte tilfeller kan føre til uønskede konsekvenser for strømnettet.

Dette krever at du må ta noen forholdsregler.

  • Unngå lading med vanlig stikkontakt
  • Ikke bruk skjøteledning
  • Sjekk det elektriske anlegget først.

Les vår brosjyre om smart lading.

Råd og tips til lading for lading av elbilen hjemme

Veggmontert ladeboks +

Det anbefales å ha en egen strømkurs/sikring i sikringsskapet med kabel til en Mode 3/på vegg-lader. Den gir best sikkerhet, lader raskt og har stor fleksibilitet. Veggmontert ladeboks må settes opp av en autorisert el-installatør.

Vi anbefaler ikke å installere 1-fas ladning over 20 A strømstyrke. Hvis det ønskes høyere ladeeffekt, bør det benyttes 3-fase dersom det er 400V installasjon. For 3-fase anlegg i 400V installasjon vil skjevspenningsproblematikk unngås (se under), og man kan lade med 3 ganger høyere effekt per ampere. Dersom man benytter 16 A stømstyrke vil det si at 3,6 kW 1-fase tilsvarer 11 kW 3-fase.

Sjekk det elektriske anlegget +

Det er alltid viktig at det elektriske anlegget er i god stand, slik at varmgang og personskader unngås. Der det er kapasitetsproblem kan lading av elbiler foregå over lengre tidsrom med lavere strømstyrke. En kontroll av det elektriske anlegget for å unngå brannfarlig varmgang er derfor å anbefale. Alle kabler og komponenter fram til ladeuttaket må være dimensjonert for å tåle den aktuelle ladestrømmen. Ta kontakt med en installatør hvis du er i tvil om ditt elektriske anlegg har tilstrekkelig kapasitet.

Om man ønsker tiltak i nettet for å få økt kapasitet, må man via egen installatør ta kostnaden med oppgraderingen. Ønske om høyere overbelastningsvern i det elektriske anlegget vil kunne utløse anleggsbidrag.

Lading kan forårsake skjevspenning i nettet +

Dersom en forbruker forårsaker skjevspenning hos andre forbrukere, må vedkommende fjerne årsaken til skjevspenning. I praksis betyr det at lading på 1-fas 230 V med for høye strømstyrker øker risikoen for skjevspenning, flimmer, overharmoniske spenninger og andre forstyrrelser som faller inn under «Forskrift om leveringskvalitet i kraftsystemet».

Regulert i forskrifter +

Nettselskapene i Norge er underlagt forskrifter fra blant andre Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB). NVE regulerer strøm og spenningskvalitet gjennom «Forskrift om leveringskvalitet i kraftsystemet (FOL)». Forskriften har strenge krav til skjevspenning, flimmer, overharmoniske spenninger, spenningsdipper mm (kapittel 3). Hovedprinsippet i forskriften er at den som forårsaker forringet spenningskvalitet, må rette opp kvaliteten (§2-1).

Les mer om trygg lading av elbil på DSBs sider her.