Spørsmål og svar om nettleiefakturaen

Det dukker kanskje opp noen spørsmål når du mottar nettleiefakturaen din, vi har samlet sammen de vanligste spørsmålene for deg her.

Kunde av NorgesEnergi? 

Vi har tidligere informert om at NorgesEnergi er tilbake på gjennomfakturering.

Hvis du mottar strømfaktura (nå i oktober) fra NorgesEnergi uten nettleie og strømstøtte for september, må vi henvise deg til NorgesEnergi.

Kontaktinformasjonen til NorgesEnergi finner du nederst på denne siden.

Typiske faktura spørsmål

Jeg har et tilgodebeløp på nettleiefakturaen min, når blir dette utbetalt?  +

Først, har du en strømleverandør med gjennomfakturering vil tilgodebeløpet trekkes fra strømfakturaen din.

Men, dersom du mottar nettleiefaktura direkte fra oss (eFaktura, avtalegiro, e-post eller via posten) vil du få tilgodebeløpet utbetalt av oss. For at du skal få beløpet ditt utbetalt må vi ha kontonummeret ditt. Dersom du ikke allerede har gjort det anbefaler vi deg å logge inn på Min Side for å registrere kontonummeret ditt. Klikk på skjemaet som heter Registrer ditt kontonummer her under Kompensasjonsordning øverst i menyen, fyll inn kontonummer og send det til oss.

Tilgodebeløpet ditt vil utbetales senest ved forfallsdato på nettleiefakturaen din.

Jeg har ikke fått tilgodebeløpet mitt utbetalt. +

Det kan være flere grunner til dette.

  1. Du har en strømleverandør med gjennomfakturering. Da vil tilgodebeløpet bli trukket fra strømregningen din i stedet for at det blir utbetalt.
  2. Vi har ikke kontonummeret ditt. Vi sender ut e-poster og brev til kunder vi mangler kontonummer til jevnlig, men det er alltids noen kontonummer vi mangler. Logg inn på Min Side og registrer kontonummeret ditt i skjemaet som heter Registrer ditt kontonummer her under Kompensasjonsordning øverst i menyen.
Jeg har mottatt en 0-faktura i nettbanken min, hva betyr det?  +

Når strømstøtten er høyere enn beløpet på nettleiefakturaen din resulterer det i et minusbeløp, og eFaktura sendes derfor ut som en faktura på kr. 00,00. Du trenger ikke å godkjenne eller gjøre noe som helst med eFakturaen i nettbanken, pengene vil utbetales til kontonummeret ditt.

 

Hvorfor står det en annen sum på kapasitetsleddet mitt enn det som er oppført i pristabellen på nettsiden deres?  +

Vårt faktureringssystem beregner kapasitetsleddet ditt på årsprisen delt på antall dager måneden for fakturaen gjelder for.

For en kunde som var på kapasitetsledd 2 i juli vil utregningen se slik ut:

250 kr/mnd * 12 mnd = 3000 kr/år.
3000 kr / 365 dager/år = 8,22 kr/dagen.
8,22 kr * 31 dager (juli måned) = 254,82 kr

Når februar med 28 dager kommer vil utregningen på kapasitetsledd 2 se slik ut:

250 kr/mnd * 12 mnd = 3000 kr/år.
3000 kr / 365 dager/år = 8,22 kr/dagen.
8,22 kr * 28 dager (februar måned) = 230,16 kr.

Jeg får eFaktura fra dere sendt på Vipps, jeg vi ha den i nettbanken min.  +

Dersom du ikke ønsker eFaktura i Vipps må du selv skru av innstillingene for dette i Vipps-appen.

  1. Åpne Vipps
  2. Klikk deg inn på Profil
  3. Gå videre inn på Regninger og eFaktura og velg det som passer ditt ønske.
Ektemannen min mottar eFakturaer nå, jeg pleide å få de tidligere. Hvorfor er det sånn?  +

1.desember innførte alle banker i Norge eFaktura 2.0. Dette er den nye, nasjonale standarden for eFaktura. Denne løsningen er også kalt Ja Takk Til Alle. Det er en funksjonalitet der en fakturamottaker gjør en generell aksept av eFaktura. Kunden blir da merket i eFakturatjenesten som en mottaker som ønsker eFaktura fra alle som kan sende. Derfor er det juridisk eier av kontrakten som vil motta eFakturaen i fremtiden. Dersom det er en annen person i husstanden som skal motta eFakturaen må den personen være juridisk eier av kontrakten. Les mer om eFaktura her.

Hvorfor får jeg SMS fra Let's Pay? +

Kredinor tilbyr betalingsløsningen Let`s pay som er en superenkel løsning for betaling av faktura via SMS. Det gir deg muligheten til å betale fakturaen innenfor inkasso. Les mer om betalingsløsningen Let’s Pay på Kredinor sine nettsider.