Faktura

Mottar du en faktura som inneholder både nettleie og strømforbruk fra din strømleverandør?

Da har din strømleverandør en gjennomfaktureringsavtale med Glitre Nett.
Har du spørsmål om innholdet på fakturaen, betalingsutsettelse eller vil endre adresse? Da må du ta kontakt med selskapet som har sendt deg fakturaen.
Min side kan du se din nettleiefaktura.

Faktura

Glitre Nett fakturerer hver måned. Dersom din strømleverandør har gjennomfaktureringsavtale med oss, vil du motta en samlet faktura for strøm og nettleie fra din strømleverandør. Du kan se en liste over hvilke strømselskap som har gjennomfaktureringsavtale med oss her .
Har ikke din strømleverandør en slik avtale, kan du motta faktura fra oss på flere måter:
  • Faktura i posten: Du mottar din faktura på bankgiro i posten.
  • Faktura på e-post: I stedet for papirfaktura får du en e-post som inneholder informasjonen du trenger for å betale regningen.
  • eFaktura: Finn eFaktura-tjenesten i din nettbank og velg eFaktura som digitalt førstevalg for faktura (Ja takk til alle). Du kan lese mer om dette på https://www.efaktura.no/privat

Elektroniske fakturaer til bedrifter

Også bedrifter kan spare tid, penger og miljøet ved å motta elektronisk faktura fra Glitre Nett! Vi benytter standarden Elektronisk Handelsformat (EHF) som gjør det enkelt å sende og motta elektroniske fakturaer.
For å kunne motta elektronisk faktura fra oss må du ha et økonomisystem som kan motta og behandle fakturaer på EHF-formatet. Deretter må du inngå en avtale med et aksesspunkt. Et aksesspunkt er en formidler av elektroniske dokumenter og kan sammenliknes med et elektronisk postkontor.
Se oversikt over økonomisystemer/leverandører som kan motta og behandle EHF  her . Se oversikt over tilgjengelige aksesspunkt  her .

Slik fungerer EHF

  • Vi sender EHF-fakturaen til aksesspunktet som vi har avtale med
  • Aksesspunktet slår opp i adresseregisteret over fakturamottakere (ELMA)
  • Aksesspunktet sender EHF-fakturaen til ditt aksesspunkt
  • Du mottar EHF-fakturaen
Du finner mer informasjon om EHF  her .

Purring og inkassovarsel

Dersom faktura ikke betales ved forfall, påløper forsinkelsesrenter og gebyr i henhold til gjeldende lovverk.
Vi benytter Kredinor som samarbeidspartner, ta derfor kontakt med  Kredinor  dersom du har mottatt en purring eller inkassovarsel.

Klage på din nettleiefaktura

Er det noe du ikke er enig i på faktura du har fått fra oss? Da må du ta kontakt med oss. Vi ber om at du sender en skriftlig klage. På den måten blir saksgangen dokumentert slik at begge parter er enige om hva klagen gjelder.
Glitre Nett er tilknyttet Elklagenemnda. Dersom det oppstår en konflikt om avtale/betaling som ikke løses direkte mellom deg og Glitre Nett, kan du klage til Elklagenemnda .

Spørsmål og svar om faktura