Strømbrudd

Her vil du finne alt relatert til strømbrudd, som f.eks strømbruddskart og hva du kan gjøre dersom du opplever strømbrudd.

Strømbrudd

Her ser du en oversikt over de pågående strømstansene vi har akkurat nå. Klikk deg inn på området for å se hva som forårsaket strømbruddet.

Opplever du strømbrudd nå, men finner det ikke på kartet?
Ring 
vår feilmeldingstelefon på 31 00 36 80 for melde ifra når som helst på døgnet.

Blått er planlagte strømstans
Rødt er strømbrudd
Åpne kartet i eget vindu

 

Kartet under viser pågående strømstanser i vårt nett i Drammen, Lier, Kongsberg, Gran, Jevnaker, Lunner og Finse.

Se våre planlagte strømstanser
Se våre pågående strømstanser

Meld i fra om feil på gatelys

I Drammen, Lier, Kongsberg, Gran, Jevnaker og Lunner er det den enkelte kommune som har ansvaret for gatebelysningen langs kommunale veier. Henvendelser vedrørende gatelyset langs kommunale og fylkeskommunale veier rettes til:

Drammen

E-post.: kommunepost@drammen.kommune.no
Tlf.: 32 04 00 00
Meld inn via skjema

Lier

E-post.: postmottak@lier.kommune.no
Tlf.: 32 22 01 00
Meld inn via skjema

Kongsberg

E-post.: servicetorget@kongsberg.kommune.no
Tlf.:  32 86 60 00
Meld inn via skjema

Gran

E-post.: postmottak@gran.kommune.no
Tlf.: 61 33 84 00
Meld inn via skjema

Jevnaker

E-post.: postmottak@jevnaker.kommune.no
Tlf.: 61 31 57 00

Lunner

E-post.: post@lunner.kommune.no
Tlf.: 61 32 40 00
Meld inn via skjema

For riksveiene rettes henvendelser vedrørende gatelys til Vegtrafikksentralen på tlf.: 175.

Typiske årsaker til strømbrudd

Moder jord er fantastisk – men noen ganger gir hun oss noen skikkelige utfordringer, spesielt med vanskelig vær. Det som gir oss størst utfordringer når det kommer til uforutsette strømstanser er:.  

  • Kraftig vind og uvær  
  • Masse snø på en gang 
  • Kortslutning 
  • Brann  
  • Feil på det elektriske anlegget hjemme hos deg 

Hva kan man gjøre under et strømbrudd

Opplever du strømbrudd og du er usikker på hva du skal gjøre? Da er det godt å vite at vi i Glitre Energi Nett har satt sammen en sjekkliste for hva du burde gjøre når du opplever et strømbrudd.

 

Viser det seg at det er en feil på strømnettet og alt du kan gjøre er å vente på at heltene i felt retter opp i det? Frykt ikke, vi har noen gode tips for hva du kan gjøre i mellomtiden:

  1. Finn frem lommelykter, hodelykter og stearinlys..  
  2. Har du peis, fyr opp. Ikke bare gir det varme – men det lyser også opp og gjør det koselig hjemme mens strømmen er borte 
  3. Les en bok eller et magasin. Da er det supert med hodelykten. 
  4. Sett dere ned og spill litt spill; kortspill, brettspill, beat for beat.. valgene er mange. 
  5. Ta på uteklær og gå en tur i mørket. Uten lys i nabolaget ser man ofte stjernehimmelen bedre. Er det lyn og torden – hold dere inne!
  6. Quiz hverandre. Har dere en mobil med nok strøm og mobilnett? Google en quiz og hold en quiz-konkurranse. Måtte den beste vinne!   
  7. Har du en batteridrevet radio? Skru den på. 
  8. Ser det ut til at strømmen blir borte etter dere har lagt dere også? Skru av blant annet TV og lys slik at dere ikke bråvåkner dersom strømmen kommer tilbake mens dere er i drømmeland.  

Kompensasjon ved langvarig strømbrudd

Glitre Energi har høy leveringssikkerhet i sitt nettområde. Det er få av våre kunder som blir rammet av langvarige avbrudd. Dersom noen rammes av avbrudd som varer over 12 timer har nettkundene krav på direkte økonomisk kompensasjon, jfr. Kontrollforskriften Kapittel 9A. 

Fra 1.1.2021 får du som kunde automatisk kompensasjon for strømbrudd over 12 timer.   

De fleste nettkundene har smart strømmåler i sin bolig. Med disse får vi mer og bedre informasjon om blant annet strømbrudd. Denne informasjonen kan vi bruke i arbeidet med å identifisere hvilke nettkunder som har opplevd avbrudd over 12 timer, og som dermed skal få kompensasjon. Dersom du har opplevd et strømbrudd som varte i over 12 timer vil du kunne se kompensasjonen din på nettleiefakturaen din.  

 

Satser: 

Husholdninger og fritidsboliger vil få utbetalt en kompensasjon per målepunkt, og satsen er: 

  • Husholdninger: 
    500 kroner ved avbrudd på 12 timer og deretter en sats på 40 kroner per time, 
  • Fritidsboliger:
    125 kroner ved avbrudd på 12 timer og deretter en sats på 10 kroner per time. 

Et samlet årlig krav kan ikke overstige forventet innbetalt nettleie for inneværende år. 

  • Flere strømbrudd etter hverandre regnes som sammenhengende dersom ikke normal strømforsyning opprettholdes i minimum to timer. 
  • Avbruddsperioden regnes fra det tidspunkt Glitre Energi først fikk melding om avbruddet, eller visste eller burde visst at avbrudd hadde funnet sted.