Planlagte strømstanser

Her skal du finne alt relatert til planlagte strømstanser.

Koronapandemien

Derfor må vi fortsette med strømstanser under koronapandemien +

Vi er nødt til å fortsette med drift, vedlikehold og forbedringer i strømnettet vårt, blant annet for å forhindre uforutsette strømstanser. For at våre montører skal jobbe under trygge forhold må strømmen kobles ut i tidsrommet arbeidet pågår. Vi håper og tror at dere har forståelse for dette.

 

Det passer aldri at strømmen går. Nå som hjemmeskole/eksamener er over, og fellesferien er her åpner vi opp igjen for planlagte strømstanser mellom 09:00-13:00. Alle som blir berørt av disse planlagte strømstansene vil motta en SMS minst 2 dager i forveien. Klikk deg gjerne inn på Min Side og se til at vi har riktig telefonnummer registrert på deg for å være sikker på at du mottar informasjonen du trenger.

Planlagte strømstanser

Som netteier har vi ansvaret for overvåkningen og utbyggingen av strømnettet vi eier og drifter. I den forbindelse må vi stenge strømmen i korte perioder slik at våre montører kan jobbe under trygge forhold.

Varsling om planlagte strømstanser blir sendt ut til det telefonnummeret du måtte ønske minst 2 dager i forveien. Er du usikker på hvilket telefonnummer du har registrert som varsling for strømstanser kan du logge deg inn på Min side for å se til at det vi har registrert er korrekt. Er det feil kan du enkelt oppdatere til riktig telefonnummer selv!

Har du opplevd strømstans som ikke er listet eller varslet om?
Gi oss beskjed ved å ringe oss: 31 00 36 80.

Varsler om strømstans

Planlagte strømstans i kommunene Drammen, Lier, Kongsberg, Gran, Lunner, Jevnaker og Finse ser du i kartet nedenfor noen dager i forveien.

Trykk på den blå pilen for å få mer informasjon.

Klikk her for å åpne kartet i eget vindu.

 

Hvordan kan du forberede deg på en planlagt strømstans?

En planlagt strømstans er oftest på dagen, i arbeidstiden. Med fortsatt noen på hjemmekontor kan det være enda viktigere å forberede seg på en planlagt strømstans.

Her er våre tips!

  • Det første er å notere seg hvilken dag strømstansen er, og hvilket tidsrom strømmen blir borte. Skriv det gjerne på en post-it lapp og sett den på f.eks kjøleskapsdøra.
  • Sørg så for å lad opp mobil, PC og nettbrett slik at du har strøm gjennom hele strømstansen. 
  • Informer kolleger (eller skolen ved hjemmeskole) i forkant om at du ikke kan delta i møter eller du vil være frakoblet i tidsrommet. 
  • Dersom det er viktig at du deltar kan man alltids dele mobilnettet sitt til PC.  
  • Noe av det viktigste; kok opp nok kaffe!! 
  • Dersom du har mulighet, er det en ypperlig anledning til å få seg litt frisk luft ved å gå en tur.  
  • Er du fysisk på kontoret/arbeidsplassen mens den planlagte strømstansen foregår anbefaler vi deg at du husker å skru av alle lys og andre apparater før du drar slik at det ikke skrur seg på igjen når strømmen settes på.  

Er du bekymret for maten du har i kjøleskap og fryser? Ifølge Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) tar det mellom 10 og 30 timer før temperaturen i en full fryser stiger fra minus 18 til minus 12 grader. Dette med forbehold om at dørene er lukket. Er det mindre mat i fryseren tar det kortere tid.

Dersom den planlagte strømstansen varer lengre enn tidsrommet du har fått oppgitt på SMS kan det være at montørene har møtt på noen utfordringer under arbeidet. Ring gjerne feilmeldingstelefonen på 31 00 36 80 dersom du ikke har fått tilbake strømmen 30 minutter etter den skulle kommet på igjen.